هنوز برخي‌ها در مورد سرويس ابري توجيه نيستند

گفتوگو با حامد زاهدیفر، ایدهپرداز استارتآپ «ابرین»

کم نيستند کساني که زندگيشان را وقف توسعه فناوري ميکنند و در اين مسير، هر روز به کسب تجربههاي تازه نايل ميشوند. حامد زاهديفر، ايدهپرداز و توسعهدهنده ارشد استارتآپ «ابرين»، از جمله اين افراد است. اين ايدهپرداز 33 ساله از همان زماني که ديپلم ميگيرد، در زمينه طراحي وب مشغول به فعاليت ميشود و از سال 83 به طور حرفهاي به توليد نرمافزار ميپردازد. او در شرکتهاي مختلف که در حوزه نرمافزار، GIS، سيستمهاي اطلاعاتي، سرويسهاي ارزش افزوده و ارتباطي در صنعت مخابرات و بانکي فعاليت دارند، به کسب مهارت و تجربه پرداخته است.

حامد از سال 88 جسته و گريخته به کسب تجربه در سرويسهاي بلادرنگ و پيامرساني ميپردازد که به قول خودش، برخي از اين تجربهها موفق و برخي ناموفق بودهاند تا اينکه در سال 94، استارتآپ «ابرين» را کليد ميزند. او تاکيد ميکند: «چند سالي به جاي توليد محصول، سعي کردم زيرساختهاي توسعه اين استارتآپ را مهيا کنم، چراکه هنوز بحث پيامرسانهاي ايراني تا رسيدن به مرحله بلوغ، فاصله زيادي داشته و دارد.»

زاهدي‌فر علاوه بر استارت‌آپ «ابرين» دستي در راه‌اندازي استارت‌آپ «ميزچت» هم داشته است که البته ما در اين گفت‌و‌گو صرفا درباره فعاليت‌هاي استارت‌آپ «ابرين» با او هم‌کلام شديم.


چه نيازي در بازار حس کرديد که به سمت خلق استارتآپ «ابرين» کشيده شديد؟

استارتآپ «ابرين» يک زيرساخت بلادرنگ «ديتا استريم» و پيامرساني است که در اختيار کسب و کارها، شرکتها و توسعهدهندگاني که ميخواهند محصول يا خدماتي بلادرنگ توليد کنند، قرار ميگيرد و هدف آن، سادهشدن و تسريع ساخت محصولاتي است که نياز به زيرساخت بلادرنگ دارند.

براي مثال يک بازي آنلاين را در نظر بگيريد که علاوه بر طراحي و عناصر بازي، نياز به زيرساختي براي اتصال بازيکنهاي مختلف و بازي به صورت آنلاين دارند که معمولا هزينههاي سربار زيادي بر تيمها و استوديوهاي گيمسازي تحميل ميکند. ابرين به اين محصولات کمک ميکند تا آسانتر و بدون دغدغههاي فني و زيرساخت شبکهاي، بازي خود را طراحي و به بازار عرضه کنند. از موارد استفاده ديگر ميتوان به توليد آسان نرمافزارهاي پيامرسان، چت و خدمات اطلاعرساني لحظهاي اشاره کرد که از طريق زيرساخت ابرين، ساخت آنها بسيار تسهيل ميشود.

 کاربر چطور ميتواند از اين خدمات بهرهمند شود؟

براي استفاده از اين خدمات کافي است حسابي در آدرسabrin.ir ايجاد شود. پس از ايجاد حساب، توسعهدهندگان ميتوانند از بخش راهنما و مستندات، تنظيمات اتصال برنامه و سرويس خود به ابرين و نحوه کار با کيتهاي توسعه در سيستمعاملهاي مختلف را ياد بگيرند. در حال حاضر ابرين براي سه پلتفرم اندرويد، وب و موتور بازي سازي يونيتي کيت، توسعه تخصصي ارائه کرده و براي آنها قابل استفاده است.

 از مراحل رشد استارتآپ «ابرين» برايمان بگوييد. آيا از همان ابتدا ميدانستيد که بايد چه استارتآپي خلق کنيد يا اينکه نياز بازار رفتهرفته شما را به اين سمت کشاند؟

تا قبل از سال 2012 گوگل براي ارسال پوش نوتيفيکيشن بر روي گوشيهاي موبايل، محدوديتي اعمال کرده بود مبني بر اينکه اگر شرکتي بالاتر از آن تعداد درخواست ارسال داشت، خدمات به صورت غيررايگان عرضه ميشد که اين خود مشکلاتي براي توسعهدهندگان ايجاد کرده بود. رفع اين محدوديت و سفارشهاي داخلي که داشتيم، همچنين مشترياني که به آنها سرويس توليد اپليکيشن ارائه ميکرديم، باعث شد تا محصولي براي ارسال هر تعداد پوش نوتيفيکيشن ايجاد شود.

بعدها اين محصول جرقهاي براي ايجاد خدماتي بود که نام آن را ابرين گذاشتيم، چون چنين سرويسي مطابق با تعريفهاي يک زيرساخت ابري بود.

در ابتدا ابرين يک هسته مقياسپذير و توزيعپذير به همراه داشبورد وب و کيت توسعه اندرويد براي ارسال پوش نوتيفيکيشن بود. پس از مدتي با توجه به برداشتهشدن محدوديتهاي ارسال نوتيفيکيشن و نياز بازار داخلي، توانستيم بازه جديدي از خدمات را براي توليدکنندگان محصولات در زمينه سرويسهاي بلادرنگ، طراحي کنيم. اتفاقا در اين زمينه شرکتهاي بينالمللي بزرگي در حال فعاليت هستند. همينطور نمونههاي موفق و استارتآپي هم در اين بين وجود داشتند که کسب و کار ما را اعتبارسنجي ميکرد.

  قطعا استارتآپ «ابرين» رقباي داخلي و خارجي هم دارد. براي موفقيت در اين بازار رقابتي، چه ويژگيهاي شاخصي در استارتآپ «ابرين» پيشبيني شده است؟

طبق بررسي ما شرکتهاي ايراني خيلي بر روي اين حوزه تخصصي که ما بر روي آن کار ميکنيم، به طور خاص و تخصصي ورود نکردهاند، اما از برتريهاي ذاتي محصول ما ميتوان به طراحي کامل آن براساس نياز و تجربيات گذشته اشاره کرد که بعد از بررسي و کار با محصولات مختلف حاصل شده است. يکي از خصوصيات ديگر آن، انعطاف و توسعهپذيري آن است که ابرين را قادر ميسازد محصولات جديدي بر روي آن توسعه پيدا کند يا اجرا شود. براي مثال محصول «ميزچت» چت زنده جديدي است که در الکام استارز امسال آن را معرفي کرديم که کسب و کارها ميتوانند در وبسايت خودشان و براي پاسخگويي به مشتريانشان از آن استفاده کنند که به طور کامل از زيرساخت ابرين استفاده ميکند. محصول ديگري هم داريم به نام «گيم سنتر» که اين محصول براي استوديوهاي بازيسازي و گيمسازها جهت پيادهسازي سريع گيمهاي آنلاين چند نفره ايجاد و بر روي زيرساخت ابرين پياده شده است. اين محصول براي حوزه بسيار تخصصي و با نيازهاي متفاوت از ساير بخشهاي ابرين طراحي شده است. در مجموع اين انعطافپذيري، باعث خلق ارزشهاي جديد ميشود که همه حول محور خدمات بلادرنگ شکل گرفتهاند.

 با چه ميزان اندوخته اوليهاي به دل کار زديد و پايههاي استارتآپ «ابرين» را بنا کرديد؟

ما بيش از دو سال است که اين محصول را توسعه دادهايم که فقط هزينه زيرساخت تهيه شده براي آن حدودا به پنجاه ميليون تومان ميرسد. البته هزينههاي جانبي زيادي هم بر ما تحميل شده است.

به عقيده من مهمترين سرمايه ابرين، تخصص و تجربهاي است که تيم ما در مسير توسعه اين استارتآپ صرف کرده است. به دليل ماهيت محصولات اينچنيني که اصطلاحا لبه تکنولوژي هستند، قطعا زمان زيادي صرف تحقيق و توسعه کار شده است. ما نقاط قوت و ضعف بسياري از محصولات «اپن سورس» را بررسي کرديم. همچنين بهترين محصولات خارجي را مورد بررسي قرارداديم و همچنان تحت بررسي داريم. علاوه بر آن، براي تست چنين محصولي نياز به دانش و محصولاتي جداگانه است که از زواياي مختلف آن را تست کند. به علاوه هر کلاينت و پلتفرمي که نياز به اتصال دارد، خود به خود مختصات خود را دارد و در مجموع يک سيستم طراحي شده است که داراي زيرسيستمهاي گوناگون و سرويسگيرندگان گوناگون است.

براي مثال سرويس «پوش نوتيفيکيشن» زيرسيستمي متفاوت از زيرساخت «گيمسنتر» دارد. هر چند که هر دو ممکن است شباهتي داشته باشند، اما به طور کلي پيادهسازيهاي متفاوتي دارند و ترافيک آنها جداست. نکته اين است که تمامي اين اجزا را يک هسته اصلي کنترل ميکند. امروز ابرين به يک دوره بلوغ رسيده و حرفهاي زيادي براي گفتن دارد، اما معتقدم هنوز راه بزرگتري در پيش است.

 درباره چالشهاي ماليتان برايمان بگوييد. در حال حاضر سرمايهگذار داريد؟

ما سرمايهگذار نداريم و همهچيز را تا امروز خودمان از مرحله seed تهيه کردهايم. خودم شخصا گاهي با انجام پروژههاي بيروني و درآمدي که از فريلنسري داشتم، بخشي از هزينهها را تامين کردم و بخشي از هزينهها را هم به صورت خانوادگي تامين کرديم. واقعيت اين است که شخصا به کاري که انجام دادم، ايمان دارم. تا امروز هم مشکل عمدهاي بابت تامين هزينهها نداشتيم و به خاطر تجربياتي که از گذشته داشتهام و با صرفهجوييهايي که انجام داديم، توانستيم بودجه را مديريت کنيم. راندهاي سرمايهگذاري براي توسعه کسب و کار و بازار، حياتي هستند. ما در حال حاضر در حال توسعه هستيم، اما براي جذب سرمايهگذار از بيرون کمي محتاط و با وسواس عمل کردهايم. چون ما فقط به پول نياز نداريم، بلکه بيشتر به شريک و همکاري همراه با قدرت مالي نياز داريم.

 استارتآپ «ابرين» توانسته تاکنون هزينههايش را جبران کند و به درآمدزايي برسد؟

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zi8e